ΤΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

    ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ-ΑΝΑΠΑΥΣΗ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ     (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ)

Στα πλαίσια της προετοιμασίας η της αγωνιστικής χρονιάς ,βλέποντας κουρασμένο ένα ποδοσφαιριστή δίνουμε αμέσως  ρεπό .Με την σειρά τους οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές νομίζουν με το να μην κάνουν τίποτα ξεκουράζεται το σώμα τους .Δυστυχώς κάνουν όλοι λάθος γιατί γνωρίζοντας ή αγνωόντας η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλοί ενεργητικοί τρόποι που όχι απλά ξεκουράζουν αλλά επιταχύνουν την ξεκούραση.

 

Η Παθητική ξεκούραση βλάπτει και καθυστερεί την αποθεραπεία-ξεκούραση

Η παθητική  ξεκούραση μετά από εξαντλητική άσκηση ,είτε προπόνηση ,είτε αγώνα ,έχει ελάχιστη θετική επίδραση στην αναγεννητική διαδικασία .Αντίθετα με ελαφριά σωματική δραστηριότητα επιτυγχάνουμε βέλτιστα αποτελέσματα.Αυτονόητο είναι ότι μετά από εξαντλητική άσκηση δεν πρέπει να συνεχίσουμε με εξαντλητική άσκηση την επόμενη μέρα στην προπόνηση. Το αναφέρουμε αυτό ,γιατί όλοι μας θυμόμαστε εγκληματικά λάθη που γίνονταν απο κάποιους στο παρελθόν .Π.Χ μετά από μια ήττα, αντί για αποθεραπεία (τροχάδην κ.λ.π) έπρατταν το αντίθετο, με στόχο ένα βαρύ πρόγραμμα που  είχε προπονητικό στόχο την τιμωρία .Ελπίζουμε αυτή η περίοδος να έχει περάσει για όλο το ποδόσφαιρο.

Πρέπει να καταλάβουμε οτι μιλάμε για επαγγελματίες & ερασιτέχνες ποδοσφαιριστές που έχουν μια πρωινή δουλεία ή ένα σχολείο και δεν έχουν άνεση χρόνου για εξειδικευμένη αποθεραπεία.

Δύσκολα θα βρουν το χρόνο αλλά και τα μέσα (σάουνα κ.λπ)για μια αξιοπρεπεί αναζογώνηση .Ειδικά στο τομέα των ακαδημιών πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο οργανισμός των παιδιών βάζει όλη του την ενεργεια στην απόδοση και ελάχιστα στην ποιότητα κατασκευής της δομής του σώματος.

Γι¨αυτό μην βιάζεστε να κατηγορήσετε «το σώμα που μεγαλώνει» όταν ο πιστιρικάς παραπονείται για πόνους στη μέση η στα γόνατα.Πρέπει να κατανοήουμε οτι το σώμα δεν μπορεί να καταπονηθεί χωρίς όρια ,γιατυτό εάν παρατηρησετε τέτοια συμπτώματα μην καθυστερήσετε να στείλετε το παιδί σε ειδικούς.

Το ίδιο ισχυέι και στο σχεδιασμό μακροπρόθεσμων κύκλων ,είναι παράλογο να νομίζουμε ότι ο παίκτης στο τέλος της περιόδου προετοιμασίας πρέπει να είναι πιασμένος και το σώμα του εντελώς εξουθενωμένο.Διότι όποιος μεταφέρει την κούραση στα πρωτα παιχνίδια του πρωταθλήματος μην παραναξενυετεί που οι παίκτες δεν θα μπορούν να πάρουν τα πόδια τους.

Αναμφισβήτητα το ποδόσφαιρο είναι περίπλοκο άθλημα με πολλά συμπτώματα κόπωσης ,σε άλλους ποδοσφαιριστές περισσότερο σε άλλους λιγότερο.

 

 

ΤΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Εάν δεν δώσουμε την απαραίτητη σημασία στην αποθεραπεία – ξεκούραση, τότε τα πρώτα συμπτώματα της υπερκόπωσης θα επέλθουν. Για να πετύχουμε τη σωστή σχέση μεταξύ επιβάρυνσης και ξεκούρασης – αποθεραπείας, δε χρειάζεται απαραίτητα να έχουμε πανεπιστημιακές βιολογικές γνώσεις για το γαλακτικό οξύ κ.ά. Όλοι καλούμαστε να έχουμε αυξημένη προσοχή και οι γνώσεις μας να είναι στη διάθεση του κάθε παίκτη.

Ο Αρσέν Βενγκέρ κατάλαβε από πολύ νωρίς τη σημασία της αναζωογόνησης: «Θέλω οι παίκτες μου να χαλαρώνουν σωματικά και ψυχικά, με μασάζ και ζεστά λουτρά».

Ακόμα, όταν ανέλαβε καθήκοντα στην Άρσεναλ, είπε στους παίκτες του: «Ως επαγγελματίες ποδοσφαιριστές πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στο φαγητό σας. Δεν μπορείτε να καταναλώνετε τα πάντα και να κατεβάζετε ότι σας αρέσει».

Το τρίπτυχο αυτό είναι εξίσου σημαντικό για τις ερασιτεχνικές και τις ομάδες νέων. Σας παραθέτουμε μια επισκόπηση των συνεπειών της βέλτιστης ή της ανεπαρκούς ανάκτησης – αναζωογόνησης, καθώς και παραδείγματα και συμβουλές σχετικά με τη δυνατότητα εφαρμογής των ενεργητικών και παθητικών μέτρων αναζωογόνησης – ξεκούρασης.

Κόπωση και πιθανές αιτίες

  • Κακή τεχνική ή λάθος συντονισμός (νευρωνική κόπωση)
    • Η μείωση κινήτρων (υπερβολικά φορτισμένες προπονήσεις)
    • Χωρίς ενέργεια (κακή διατροφή)
  • Αυξημένος κίνδυνος τραυματισμού (έντονη προπόνηση, έλλειψη αποθεραπείας)

 

Στόχοι και συνέπειες στο σχεδιασμό των προπονήσεων

Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο κάθε παίκτης έχει συγκεκριμένα όρια αντοχής και ψυχικής ενέργειας, τα οποία υπερβαίνει με την προπόνηση ή τον αγώνα. Είναι απαραίτητο μετά από έντονη προσπάθεια να δίνουμε στον οργανισμό το περιθώριο της «επαναφοράς».

Παραχωρώντας, λοιπόν, εύλογο χρονικό διάστημα για να βοηθήσουμε στην αποφόρτιση, τότε η απόδοση και η αντοχή του τουλάχιστον θα διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα ή θα αυξηθούν.

Αυτή η διαδικασία προσαρμογής (αποφόρτισης) θα διευκολυνθεί από μέτρα και ασκήσεις που διευκολύνουν την αναζωογόνηση. Αυτό αυξάνει την αποτελεσματικότητα της προπόνησης, διότι μπορούμε να θέσουμε νέα ερεθίσματα και νέα όρια πολύ πιο γρήγορα.

Προκειμένου να επιτευχθούν κέρδη στην απόδοση, πρέπει να λάβουμε υπόψη στο σχεδιασμό τού προγράμματος των προπονήσεων, όχι μόνο την επιβάρυνση στη φυσική κατάσταση –την έκταση και την ένταση– αλλά και τον απαραίτητο χρόνο αποθεραπείας – αποκατάστασης.